cortisol het andere stresshormoon


het andere stresshormoon

Net als adrenaline is Cortisol ook een stresshormoon.

Als je stress hebt,maakt je lichaam als eerste adrenaline aan.

Als de stress situatie te lang duurt maakt het lichaam Cortisol aan.

Deze hormonen worden aangemaakt in de bijnieren.

Het verschil tussen adrenaline en Cortisol is: Als je direct op een situatie moet reageren in een fractie van een seconde, (Bijvoorbeeld als je kind bijna onder een auto dreigt te komen)word er adrenaline aangemaakt zodat je lichaam snel tot actie kan overgaan.

Cortisol zorgt er voor dat je langere tijd alert kunt blijven.

Het hormoon helpt je om voor langere tijd voor meer dan 100 % te kunnen presteren

Hierdoor veranderen er allerlei processen in je lichaam.

Je hartslag gaat omhoog,daardoor word het bloed sneller door het lichaam gepompt en dus ook het zuurstof. De opname van suiker door de spieren wordt ook verhoogd. Je krijgt een hogere bloedsuikerspiegel. Door meer glucose in je bloed krijg je meer energie zodat je weer beter kunt presteren. Het lichaam is er dus klaar voor om voor langere tijd beter te presteren.

Voor sporters is dit hoe Cortisol in positieve zin zorgt voor een betere prestatie. Na de behaalde prestatie zakt de spanning en daalt ook het cortisolniveau naar de juiste hoeveelheid.

Maar ook in het dagelijkse leven word er cortisol aangemaakt.

Bijvoorbeeld op momenten dat er een deadline gehaald moet worden. Er moet gepresteerd worden en je staat onder druk. Je maakt  overuren en je kunt het niet loslaten. In tegenstelling tot de sporter die na de prestatie weer kan ontspannen, is het hier niet waarschijnlijk dat je cortisol op tijd naar het gezonde niveau daalt. Het lichaam schakelt over naar de overlevingsmodus

Als het lichaam op de overlevingsmodus overschakelt zijn andere hormonale processen van ondergeschikt belang,want het gaat er tenslotte om  te overleven.

Je kunt dit wel even volhouden maar als het te lang duurt kom je niet meer echt uit het stressgevoel.

Als deze chronische stress te lang aanhoud krijg je zeker last van gezondheidsklachten. Een van de eerste symptomen is niet in slaap kunnen komen. In de nacht wakker worden en niet meer in slaap kunnen komen om in de ochtend gebroken uit bed te komen om aan de dag te beginnen.

Overgewicht.

Cortisol zorgt er voor dat er meer insuline gemaakt word door je lichaam.

Als deze energie niet verbruikt word door het lichaam word het opgeslagen als reserve.

En dat zijn de vetreserves. Overgewicht is het gevolg.

Oververmoeidheid

Als je lichaam te lang meer moet doen dan kan,raken de lichamelijke en ook de mentale reserves op.

Er is niets meer wat aangesproken kan worden om goed te functioneren. Je raakt oververmoeid,en je hebt zelfs kans op een burn-out.

Omdat je lichaam andere prioriteiten heeft op zo’n moment gaat er bijna geen energie naar opbouw en vernieuwing van de cellen waardoor deze sneller beschadigd raken.

Dit heeft tot gevolg dat het verouderingsproces sterk versnelt.

Door te langdurige overbelasting gaat je immuunsysteem minder goed werken en ben je vatbaarder voor infecties en ziektes.

Door een teveel aan cortisol ben je waarschijnlijk ook vaker ziek.

Zo kom je in een vicieuze cirkel doordat je uit balans bent. Je bent moe maar kunt niet slapen. Door het slaapgebrek krijg je meer stress en daardoor weer meer slaapgebrek.

Cortisol verlagen.

Onderzoek waar de meeste stress vandaan komt en schakel over naar een evenwichtige levensstijl.

Ik begrijp heel goed dat dit niet gemakkelijk is als je al stress hebt en misschien al jaren in hetzelfde patroon zit, maar besef de noodzaak er van.

Ga iets doen om meer te bewegen en maak tijd om leuke dingen te doen samen of alleen.

Zorg er voor dat je ook plezier kunt maken. Hierdoor komt de nadruk niet op de stress en negatieve dingen en gevoelens te liggen.

Als je plezier hebt en beweegt gaat het lichaam andere hormonen aanmaken waaronder endorfine. Waardoor het cortisolgehalte daalt en weer in balans kan komen.

Vergeet ook niet om je voedingspatroon aan te passen.

Koffie alcohol en vette hap zorgen er voor dat het cortisol omhoog schiet.

Ga op zoek naar een gezond voedingspatroon. Op internet is voldoende informatie te vinden

En als je cortisol dan in balans is, houd het dan in balans.

Ook als het nu goed in balans is neem deze informatie serieus.Weet dat voorkomen beter is dan genezen.