Melatonine


om je te helpen in slaap te komen.

Maar meestal wordt het niet op de goede manier gebruikt en dat is dan jammer. Bovendien gaan dan snel de verhalen de ronde dat het niet werkt.

melatonine

Het hormoon wordt aangemaakt door je pijnappelklier en is van invloed op je slaap en waakritme. De natuurlijke aanmaak van dit hormoon begint als het donkerder wordt of als je het donkerder maakt.Als je ogen weinig licht doorlaten is dit voor het brein het sein om te beginnen met de aanmaak van melatonine.

Het lichaam begint zich voor te bereiden op de nacht. De aanmaak komt op gang zo tussen acht uur en half tien in de avond.Als het op de morgen aan weer licht wordt stopt de productie van het hormoon.

De pijnappelklier

kan in de loop der jaren minder goed gaan functioneren komen slaapproblemen op latere leeftijd vaker voor. Als de aanmaak niet op tijd kan beginnen door bijvoorbeeld te fel licht of een scherm van de computer val je later in slaap en heb je meer kans dat je niet doorslaapt omdat er te weinig melatonine wordt aangemaakt.

Dan is er nu de oplossing om weer lekker te slapen.

melatonine

Ja de melatonine tabletjes. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat de tabletjes inderdaad helpen bij een melatonine tekort.Zowel om beter te slapen en ook om beter te kunnen doorslapen.En als je de juiste dosering gebruikt werken ze vrij snel.

Belangrijk dat je de juiste dosis neemt.

Helaas wordt er niet door alle verkopers de juist informatie gegeven over het gebruik van melatonine tabletjes. Er is zelfs aangetoond dat een hogere dosering van 20 mg vaak minder werking heeft dan een lage dosering van 0,3 mg.

De juiste dosering is per persoon anders volgens neuroloog Marcel Smits.

Als je slaapproblemen hebt kun je het beste beginnen met de lage dosering van

0.1 mg en dan de dosering langzaam opvoeren tot je het gewenste effect hebt bereikt.

Laag gedoseerde melatonine tabletjes zijn gewoon te koop in Nederland. maar de laagste dosering is lang niet overal te verkrijgen. Daar moet je misschien even voor zoeken.

Het juiste melatonine moment

Volgens Marcel kun je de pilletjes het beste innemen zo’n drie tot zes uur voordat de pijnappelklier zelf begint met de aanmaak van melatonine.

De algemene richtlijn is in het begin van de avond innemen om gemakkelijker in slaap te vallen en een á twee uur voor het slapen gaan om beter door te kunnen slapen.

Soms zijn er ook slaapproblemen die niet te wijten zijn aan de aanmaak van melatonine. Of de tabletjes worden op de verkeerde manier gebruikt.

Als je slaapproblemen niet verbeteren door het gebruik van melatonine is het verstandig om verder te onderzoeken waarom je niet goed slaapt.

Ga in dat geval naar je huisarts en vraag een verwijzing naar een slaaptherapeut.

Slaap lekker.