niet uitgerust? moe wakker worden?

net op en al geradbraakt

Soms word je wakker met het gevoel om meteen maar weer te gaan liggen en je voelt je geradbraakt

Je voelt je of je de hele nacht gewerkt of gefeest hebt.

Er zijn verschillende oorzaken waarom je niet aan je verdiende nachtrust toekomt. En die redenen zijn niet zo vanzelfsprekend.

  • Je moet er regelmatig uit omdat je moet plassen.

Helaas geldt dit ook voor de nachtelijke uren.

Het is bekend dat bij mannen naar mate ze ouder worden problemen krijgen met de prostaat waardoor ze vaker moeten plassen.

Je ligt lekker in bed maar bent wakker geworden door die lichte aandrang in je buik.

Maar het is zo lekker in bed. Je ligt lekker warm en ontspannen en hebt echt geen zin er uit te gaan.

Heel begrijpelijk maar beter is het om wel te gaan nu je nog in deze ontspannen fase bent.

Hoe langer je wacht hoe wakkerder je word.
Uiteindelijk moet je toch gaan en is het alleen maar moeilijker om weer in slaap te komen.

  • Probeer 3 uur voor het slapen gaan om niet meer te drinken.

(Alcohol zorgt er ook voor dat je er in de nacht uit moet om te plassen.)

NOCTURIA (zo heet de ziekte officieel)

65% van de mensen die slecht slapen heeft deze ziekte.

Als je echt te vaak je bed uit moet is het verstandig om het er met je huisarts over te hebben.

  • Tandenknarsen

Word je wakker met pijn aan je tanden of voelen je kaken pijnlijk aan.

Misschien ben je in je slaap aan het tandenknarsen zonder dat je het in de gaten hebt. Maar het heeft wel invloed op de kwaliteit van je (diepe) slaap.

Er zijn bitjes te koop die je tanden en kiezen beschermen als je tandenknarst,

  • Snurken

Word je wakker met een erg droge mond?

Of heb je een behoorlijk slechte adem?

Dan kan het zijn dat je een snurker bent.

Als je snurkt krijg je te weinig lucht binnen om volledig te kunnen ontspannen.

Vooral de snurkers onder ons worden niet uitgerust wakker
omdat ze zich niet kunnen ontspannen.

Gelukkig zijn er ook hulpmiddelen voor de snurkers.

Er zijn anti snurk strips verkrijgbaar bij de apotheek of drogist,

Ook zijn er anti snurk beugels in verschillende modellen.

Een neusspray met zoutoplossing kan ook helpen.

Snurken komt vaker voor bij mensen met overgewicht.

Als dat het onderliggende probleem is moet dat natuurlijk aangepakt worden.

  • Zoek de oorzaak

Bedenk dat slecht slapen niet een probleem op zich zelf is.

Er zijn altijd een of meerdere achterliggende oorzaken die je nachtrust verstoren.

De meest voorkomende oorzaak is te weinig diepe slaap.

Als je te weinig diepe slaap hebt genoten krijg je al snel last van vermoeidheidsklachten. In een ander artikel zijn de verschillende slaapfasen uitgelegd.

Slaapfase 3 en 4 zijn de diepe slaapfasen.

Tijdens deze fasen zakt je bloeddruk tot het laagste punt,

Ook de ademhaling en je hartslag hebben het laagste niveau in deze fasen.

Je brein heeft die diepe slaap nodig om alle indrukken van de dag te verwerken en er komen hormonen vrij die je lichaam helpen te herstellen.

Helaas zijn er veel factoren die de diepe slaapfase kunnen verstoren.

Het kan zijn dat je te laat nog eet en dat je diepe slaap verstoort.

Dat lekkere slaapmutsje zorgt er voor dat je lekker in slaap valt maar meestal gaat dit ten koste van de diepe slaap.

Het verschil tussen fit en energiek of vermoeid wakker worden zit hem in de hoeveelheid diepe slaap.

Denk je dat je te weinig diepe slaap krijgt?

Ga gericht werken aan de verbetering van je slaapkwaliteit.

  • Drink na 15.00 geen koffie meer. De cafeïne blijft langer in je lichaam dan je denkt.

  • Drink 3 uur voor je gaat slapen geen alcohol meer. Het verstoort de kwaliteit van de diepe slaap.

  • Zorg er voor dat je in de avond ook echt ontspant. Probeer niet de hele tijd met je werk bezig te zijn en zet je mail even op stil. Beter pak je een goed boek of luister naar rustgevende muziek.

  • Vang zoveel mogelijk daglicht en begin daar zo vroeg mogelijk in de ochtend mee. Als je biologische klok weer goed gaat lopen maakt het lichaam in de avond ook weer de goede stoffen aan om te kunnen slapen.

  • Er zijn ook een aantal supplementen die je kunnen helpen beter te slapen. Denk hierbij aan Gaba, 5HTP en melatonine.
    deze werken bij iedereen anders. Waar de ene persoon geholpen is met melatonine heeft een ander meer profijt van 5HTP.
    ben voorzichtig met het gebruik van suiker en beperk ook de inname van koolhydraten.
    deze stuwen je cortisolgehalte omhoog waardoor je slaap negatief word beïnvloed.


De juiste slaapfase om wakker te worden

de beste fase om wakker te worden is natuurlijk de lichte slaapfase.
maar slaap is helaas niet te plannen.

de ene keer val je meteen als een blok in slaap terwijl je een andere een uur wakker ligt en na een uurtje slapen moet je ook nog je blaas ledigen.

Er zijn verschillende apps die je kunnen helpen om op het goede moment wakker te worden.
de app Sleep Cycle monitort je slaap en wekt je in de lichte slaapfase.
de app is voor een klein bedrag te koop  in Google Store en heeft miljoenen fans.

Als je nu echt weer grip op je slaap wilt krijgen bestel je het boek
“perfect slapen in 7 stappen”met de bijbehorende cursus dieper slapen.
Duizenden hebben dankzij dit boek weer een gezonde slaap.

perfect slapen in 7 stappen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.