SLAAP


Slaap zo heet het boek van neuro wetenschapper Matthew Walker.

Vroeger wisten we niets tot bijna niets van het slaapproces en vonden we het een foutje van de natuur en tijdverspilling. Maar de laatste twintig jaar is er zo het een en ander ontdekt over het belang van goede slaap.

De schrijver roept ons in zijn wetenschappelijk onderbouwd boek SLAAP op om het recht op een goede nachtrust op te eisen.

Hij laat ons ook beseffen wat voor een puinzooi we er van gemaakt hebben wat slaap betreft.

Walker is docent neuro wetenschappen en psychologie aan de University of California in Berkley. Eigenlijk zou dit boek op scholen en bedrijven verplichte lectuur moeten zijn.

Je zou denken dat het een saai en/of moeilijk boek is maar dat valt dan weer reuze mee. Een hoop dingen die we ons afvragen over slaap en nachtrust komen in het boek aan bod. De schrijver bekijkt slaap vooral vanuit het brein en doet veel verslag van wetenschappelijk onderzoek.

Wat gebeurt er allemaal in het brein van iemand en wat zijn de invloeden van buitenaf. Hij geeft ook aan wat de gevolgen kunnen zijn van te weinig slaap.

Het is een chemisch proces dat verstoord wordt maar de schrijver weet het zo te brengen dat je er niet meer bij stil staat dat het hier om een ernstig iets gaat.

In de eerste hoofdstukken wordt er uitgelegd hoe slaap werkt.

Als je dan de nieuwste inzichten leest en de uiteenzettingen van licht en donker of de werking van melatonine lijkt het of je iets heel nieuws leert. Het is als het ware opnieuw verteld maar dan door een ervaren verteller. Iets wat ik persoonlijk heel knap vind in een wetenschappelijk verhaal.

De schrijver neemt je mee naar de fascinerende wereld van het droomproces zonder saai of moeilijk te worden. Ook de uitleg over de relatie met ziekten als Alzheimer en kanker worden op een duidelijke en frisse manier behandeld.

Hij legt uit dat het brein iets heel bijzonders is en zeer accuraat. Iets dat we niet zo maar moeten ondermijnen door te weinig slaap. Slaaptekort verandert ons en zeker niet in ons voordeel.

Het tweede deel staat vol met helder beschreven onderzoeken.

Ook de uitleg over de relatie van slaapgebrek en de relatie tot verschillende ziekten komen hier uitgebreid aan bod. Zijn waarschuwingen zijn dan ook niet mis te verstaan. We ruïneren onze gezondheid ons brein en zelfs onze genen. Bij velen is het zeer herkenbaar maar in dit boek word vooral ook duidelijk gemaakt hoe het in zijn werk gaat. Het voordeel van dingen begrijpen is dat je meer gemotiveerd bent om er verandering in aan te brengen.

Het is een waarschuwing om slaap en het gebrek eraan serieus te nemen en de schrijver wijst ons er op dat het gebrek aan slaap in onze digitaal tijdperk een gevaar vormt voor de volksgezondheid.

Voor mij is dit boek in een aantal opzichten een openbaring verteld door een meesterverteller. Echt een aanrader dus.

Het boek is ook verkrijgbaar als E boek voor de mensen die dat willen.

lees er hier meer over