slecht slapen en hoge bloeddruk (en 7 tips die je kunnen helpen)

Slecht slapen en hoge bloeddruk

bloeddruk te hoog!!
moeilijker slapen

Er is zeker een verband.

De laatste jaren komt men er steeds vaker achter dat goed slapen

een hoop kan doen om te voorkomen en zelfs verbetering van een heel

Scala van aandoeningen.

Zo is het dus ook met een te hoge bloeddruk.

Slecht slapen kan indirect te maken hebben met een te hoge bloeddruk.

Als je een te hoge bloeddruk hebt is het goed om eens naar je slaapgedrag te kijken.

Uit onderzoek blijkt dat mensen met insomnia (slaapproblemen) niet alleen overdag maar ook in de nacht een verhoogde bloeddruk hebben.

De onderzoekers noemen als mogelijke oorzaak de verhoogde hersenactiviteit van mensen met chronische slapeloosheid.

Slapen kan er dus indirect voor zorgen dat je een verhoogde bloeddruk hebt.

Hoe komt dit dan?

S ’Nachts heeft je lichaam de tijd nodig om weer op te laden en te herstellen om de volgende dag weer fit te zijn.

Als je die tijd niet krijgt kan het lichaam en je brein niet ontspannen en herstellen.

Je bent de volgende dag moe en kunt minder goed presteren.

Als dit te vaak gebeurt ontstaat er stress.

Door die langdurige stress kan je bloeddruk weer omhoog schieten.

Voor de een gaat dit proces sneller dan bij de ander.

We zijn niet allemaal hetzelfde en de een kan beter en langer tegen stress dan de ander.

Als je al lang last hebt van een hoge bloeddruk is het echt van belang om je slaap te verbeteren.

Hieronder een aantal tips om beter te kunnen slapen.

> Begin met vaste slaaptijden.

Ik bedoel hier mee dat het voor je slaap waakritme belangrijk is om op gezette tijden te gaan slapen maar ook op gezette tijden op te staan.

Als je dan in het weekend wat later naar bed gaat is het beste om in de ochtend hooguit een uurtje later op te staan dan anders.

Ook als je eens een feest tot in de vroege uurtjes hebt gehad geld deze regel.

Het voordeel is dat je biologische klok weer eerder gelijk gaat lopen met je normale ritme.

> Ga regelmatig sporten.

Het is normaal al van belang om voldoende te bewegen maar door een of twee keer per week intensiever te sporten heb je minder stress of je bouwt minder stress op omdat je mentaal en lichamelijk sterker word.

Omdat er meer endorfine vrij komt bij het sporten voel je jezelf vrolijker en lekkerder in je vel zitten.

Als je lichaam moe is geworden van het sporten kan het ook beter ontspannen als je in bed ligt.

> Zorg voor een goed slaapritueel

Maak er een gewoonte van om bijvoorbeeld elke avond een paar bladzijden te lezen.

Als je niet van lezen houd misschien een bordspel of muziek luisteren.

kleine gewoonte om je voor te bereiden op de nacht.
een klein ritueel voor het slapen gaan.

Maar ook kleine gewoonten kunnen je voorbereiden op de nacht.

Maak van het tandenpoetsen een vaste gewoonte en zeg in gedachte tegen jezelf dat dit je zal helpen om rustig in slaap te vallen.

Als je dat een week doet gaat je lichaam onbewust die gedachte ook uitvoeren.

Zo kun je zelf vast wel kleine rituelen bedenken.

Als je een uur voor het naar bed gaan meerdere van die kleine rituelen hebt kan je lichaam zich steeds beter richten op het gaan slapen.

> Pak voldoende daglicht.

En als het kan zonlicht.

Als je vooral in de ochtend dag/zonlicht vangt heft dat een positieve invloed op je slaaphormoon melatonine.

Maar ook een wandeling na het avondeten is een gezond ritueel.

Zorg er wel voor dat de wandeling ontspannend is en dat je gedachten tot rust kunnen komen.

> Onderzoek waarom je slecht slaapt

Soms is het al voldoende om kleine aanpassingen te maken om beter te kunnen slapen.

Daarom is het goed om je slaapgedrag te onderzoeken.

Word je wakker van je eigen gesnurk?

Eet je te laat op de avond of eet je te zware maaltijden?

Heb je last van je ademhaling?

Het kan zijn dat je een slaapapneu aan het ontwikkelen bent.

Je kunt gebruik maken van een antisnurkbeugel.

Als je problemen blijft houden met je ademhaling is het verstandig om dit te laten onderzoeken.

Als je echt slaapapneu hebt is er een masker dat die een klein beetje lucht in je blaast om je ademhaling te ondersteunen.

Dit kan alleen op voorschrift van een arts.

> Heb je teveel aan je hoofd?

Als je teveel aan je hoofd hebt in de vorm van zorgen om…..

Je relatie je werk geldzorgen etc. etc.

Of misschien is het gewoon dat je dingen van het werk mee naar huis neemt en het niet kunt loslaten,

Bedenk dat veel kleine dingen ook een zware last kunnen zijn.

Het kan ook zijn dat je door de drukte of het weer hoofdpijn krijgt.

En dat is niet bevorderlijk voor je slaap.

En dus ook niet voor je bloeddruk.

> Gebruik de slaapkamer om te slapen.

Ja natuurlijk kan ik je horen denken.

Maar om te slapen is het van belang dat je slaapkamer donker is.

Ook geluiden van buiten zijn niet bevorderlijk voor de slaap, of een partner die snurkt.

Je kunt oordopjes kopen om de omgevingsgeluiden te elimineren.

Samengevat

> Slecht slapen kan er indirect voor zorgen dat je bloeddruk te hoog word.

> Door slecht slapen bouw je stress op en dat verhoogd de bloeddruk.

> Daarom is het van belang dat je de problemen gaat achterhalen waarom je slecht
slaapt.

> Door een goede nachtrust kan je lichaam de stress van de vorige dag loslaten en
weer energie opbouwen voor de volgende dag.
Als je de stress los kunt laten gaat het ook beter met je bloeddruk.

Wil je weer echt goed kunnen slapen en uitgerust wakker worden?
Neem een kijkje op de site slaapwijzer.net
Het boek en de cursus zijn nu verkrijgbaar met een flinke korting.
William heeft al vele mensen geholpen met zijn boek en de bijbehorende E cursus.
Echt het is de moeite waard om even naar de site te gaan.

perfect slapen in 7 stappen
pak je slaap weer terug met dit boek




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.