Suiker en slapen

Nee suiker en slapen is zeker geen goede match.

suiker houd je wakker en maakt je moe
suiker en slapen geen goed idee

Je zou beter kunnen zeggen suiker en slecht slapen.

Je kent waarschijnlijk de verhalen over de invloed van suiker wel.

Maar veel mensen denken er niet over na wat de gevolgen kunnen zijn.

Je kent de waarschuwingen maar je weet ook dat je heel vaak er niet aan denkt of dat het goed praat als je suiker gebruikt.

En wellicht heb je ook wel eens gehoord of gelezen wat de positie van de suikerindustrie is en hoe sterk de lobby kan zijn.

Maar goed…Dit gezegd hebbende nog even over het gebruik van suiker en slapen.

Suiker verstoord een hele hoop processen in je lichaam waaronder de aanmaak van het slaaphormoon Melatonine.

Als je te veel suiker gebruikt kom je niet toe aan de diepe slaapfase.

De belangrijkste fase van de slaapcyclus.

Als je alleen maar in de fase van de lichte slaap blijft of net voor de fase van de diepe slaap wakker word ben je in de ochtend gegarandeerd niet uitgerust en fit.

De verborgen suikers.

Je staat er niet bij stil maar ook in de zogenaamde gezonde producten zit ook een hoop suiker.

Denk hier bij aan een vegaburger, groentepate, amandelmelk en noem maar op.

Ook biologisch is niet vanzelfsprekend suikervrij.

Schuldgevoel

Het is niet alleen het slapen maar je herkent misschien ook wel het schuldgevoel als je weer een zak chips verslonden hebt zonder er bij na te denken.(zomaar voor de televisie bij je favoriete programma)

Nou die chips zit ook nog eens boordevol suikers en je nachtrust is bij voorbaat al verstoord.

Depressief

Van slecht slapen kun je humeurig worden

Het bekende korte lontje.

Maar je kunt er letterlijk ook depressief van worden.

Weet je dat er suikers zijn die depressieve gevoelens veroorzaken?

Nou zeg.

Eerst dat schuldgevoel

dan slecht slapen.

En dan ook nog de suiker die het versterkt.

Suiker en slaap is echt een slechte combinatie.

Van suiker krijg je hoofdpijn.

Het laatste waar je aan denkt waarschijnlijk.

Maar door verstoring van allerlei processen zijn er veel mensen die moe zijn en geen energie meer hebben omdat ze te veel snelle suikers hebben genuttigd.

Wel moe maar niet kunnen slapen.

Hoofdpijn dus.

Zonder suiker is de kans op hart en vaatziekten voor 2/3e verminderd.

Je hart zal je dankbaar zijn als je de suikers weg kunt laten.

Of in ieder geval een groot deel.

suikerhartjeszoet doet je bloedsuiker geen goed
Die lieve zoete hartjes jagen je bloedsuiker omhoog.

Suiker jaagt de bloedsuikerspiegel omhoog.

Maar die daalt ook weer snel en daardoor heeft je lichaam weer behoefte aan suiker.

Niet alleen de bloedsuikerspiegel schommelt als een gek maar ook de insuline aanmaak raakt ontregeld.

Als de bloedsuikerspiegel zo onregelmatig blijft word er cortisol aangemaakt.

Teveel cortisol belemmert de aanmaak van melatonine waardoor je weer slecht in slaap kunt komen.

Zonder suiker heb je een stabiele bloedsuikerspiegel.

Zonder suiker val je af.

Dat is een van de redenen waarom diëten niet zomaar werken.

Zelfs bij die gezonde diëten heb je kans dat je nog met die suikers in je maag zit.

Dat maakt het ook moeilijk om die kilootjes er af te krijgen.

Nu even iets ingewikkelder.

In ons lichaam zijn allerlei processen gaande waar we ons niet eens van bewust zijn.

Zolang die processen goed gaan heb je ook nergens last van.

Maar ook in onze hersenen zijn er allerlei onbewuste processen gaande.

Een zo’n proces is het hypocretine systeem.

Dit is een hersenstof die word afgescheiden in een bepaald deel van de hersenen.

Het zorgt voor de balans (regulering) van ons slaap en honger gevoel.

Als de afscheiding van dit stofje verstoord is (lees te laag word) krijg je last van slaapgebrek en overgewicht.Je wordt sloom en moe.

Nu denk je misschien: En wat heeft dat met suiker te maken?

Het hypocretine systeem verbind de vraag van het lichaam aan dat wat de geest wil.

Lees bovenstaande regel nog een keer. Ik bedoel je kunt er snel overheen lezen maar….

Je kunt je wel afvragen wie er aan het stuur dient te zitten.
Veel suiker en weinig slaap.

Zonder suiker een mooiere huid.

Als je hormonen teveel gaan pieken word ook de productie van talg verhoogd.

Dit heeft als gevolg dat je huid reageert met puistjes en andere oneffenheden.

Zonder slaap kun je niet leven.

Het is de bedoeling dat je lekker slaapt en je fit en uitgerust wakker word.

Als je opstaat en al moe bent vraagt je lichaam overdag snelle energie.

Suikers dus.

Wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat suikers de activiteit van de cellen vermindert.

Je word moe en hebt behoefte aan een dutje.

Na het eten ben je ook moe.

Dat is die neerwaartse spiraal die zorgt voor dat overgewicht.

Je hebt nergens meer zin in en daarom ben je lichamelijk ook veel minder actief.

Je word eigenlijk slaperig en zwaarder tegelijk.

Eet meer eiwitrijke voeding.

Neem in plaats van die chips een paar nootjes in de avond.

Eiwitrijke voeding vult beter en je blijft alerter.

Eiwitten zijn goed om gewicht te verliezen.

Lees de etiketten.

Als je de volgende keer boodschappen gaat doen lees dan eens het etiket aan de achterkant.

Meestal is wat daar staat minder gezond als wat het andere etiket je wil doen geloven.

Bijna overal zit suiker in al gebruiken ze graag verschillende benamingen.

Ook zijn er de zogenaamde gezonde producten waar nog extra suiker aan toegevoegd is.

Voor vrouwen in de overgang is het extra belangrijk om geen suiker te gebruiken i.v.m.hormonale instabiliteit.

Het is niet gemakkelijk om te stoppen met suiker.

Maar als je mindert met suiker gaat het je steeds makkelijker af.

Dit omdat je merkt wat voor een verschil het maakt voor je energie en je nachtrust.

Heerlijk die diepe slaap die je verkwikt en fit aan de dag laat beginnen.

Dan komt er het moment dat je op dat feestje volmondig nee kunt zeggen tegen dat gebak.

(nou ja niet letterlijk tegen het gebak natuurlijk.)

Ik hoop dat je dit een zinvol artikel vind en je mag gerust hieronder een reactie geven.

Leuk voor mij en fijn voor andere lezers.

Wil je nu eens goed slapen en leren hoe je de hormonen voor in plaats van tegen je laten werken?

klik dan op deze knop om in een paar stappen weer goed te kunnen slapen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.