Wandelen en slapen.(en de andere voordelen)

een wandeling in het bos geeft je energie

Wat wandelen voor je kan betekenen

(en een paar tips die je al kent)

Als je jong bent denk je er niet eens aan.

Een wandeling voor mijn gezondheid?

Dacht het niet joh.

Voor de meeste mensen tegenwoordig is wandelen maar een saai tijdverdrijf waar je niets aan hebt.(denken ze)

De jeugd heeft het te druk met de spelletjes op de telefoon en de apjes bij te houden van die vele vrienden op messenger.

Als er dan een moment geen telefoon is is er altijd nog de verstrooiing van de tv en van You Tube.

Maar ook de oudere generatie blijkt minder te wandelen dan vroeger.

Dit heeft deels te maken met dat de ouderen van deze tijd te veel (binnen) zitten en te weinig bewegen.

Natuurlijk zijn er genoeg ouderen die wel naar de sportschool gaan of een ander sport beoefenen maar het grootste deel van de 50+ is na een dag werk meestal te moe om nog iets anders te doen dan voor de tv hangen.

Maar goed wat is het nut er van ?

Nou om te beginnen ga je er beter van slapen.

Als je in de ochtend een korte wandeling maakt zorg je er voor dat je lichaam in de avond melatonine aanmaakt.
Dit zorgt er voor dat je beter in slaap valt.

Als je na het avondeten een wandeling maakt maak je je hoofd leeg en als je samen met je partner gaat wandelen kun je ook nog de beslommeringen en fijne momenten van de afgelopen dag delen.
(Natuurlijk niet de hele tijd praten en verhitte discussies gaan voeren.)

Als het mogelijk is kun je het beste even buiten de hectiek van het stadsleven zijn.

Buiten de stad zitten er ook meer negatieve ionen in de lucht.

Hierdoor ga je jezelf prettiger voelen.

Maar dat is niet het enige.

Als je elke dag (of bijna elke dag) een wandeling maakt van een half uur heb je kans dat je een uurtje extra slaapt.

Maar ook dat je beter in de diepe slaapfase komt wat de kwaliteit van de slaap ten goede komt.

De kans op een depressie kan meer dan 30% verlagen.

De kans op een beroerte trouwens ook.

Van wandelen val je af.

Nee niet meteen je streefgewicht maar je bestrijdt wel de extra kilo’s met de helft.

Dat is niet niks hè. Je kunt rekenen op een 12 kilo per jaar die je kwijt raakt.

Het risico op diabetes verlaagt ook met zo’n 25%.

Nou is dat geen goed voornemen in het begin van dit nieuwe jaar?

Kijk ik snap ook wel dat het niet vanzelf gaat maar maak een begin .

Als het niet iedere dag gaat zeg dan tegen jezelf dat je zeker 4 keer per week een half uur wandelt.

Je gaat het waarschijnlijk fijn vinden omdat het ook snel resultaat geeft.

na een week slaap je al beter en overdag heb je weer meer energie.

Je krijgt weer contact met de natuur.

Weet je hoeveel vogels er hun deuntje fluiten en hoe prachtig sommigen dat doen.

En dat avondeten kan ook lekker zakken zodat je met een fijn gevoel in je buik en met een leeg hoofd jezelf te ruste legt.

Zorg wel dat je fijne comfortabele schoenen hebt.(een excuus om niet te gaan is zo gevonden)

Als je denkt te weinig wilskracht te hebben is het een idee om eens te kijken of er een wandelclub in de buurt is die vaste tijden hebben om te wandelen.

Je hebt trouwens kans dat je er een paar leuke contacten aan overhoud.( als je wilt.)

Ja dat wandelen lijkt saai maar als je stilstaat bij wat het je oplevert verandert dat toch wel de gedachte aan saai.

Ik hoop van harte dat je of je jong of op leeftijd bent de voordelen van een wandeling in dit nieuwe jaar mag gaan ervaren.

Ik weet dat het nieuwe jaar al meer dan een maand oud is.
Misschien was het uitstelgedrag maar ik dacht ik ga er niet voor weg lopen.
Bovendien is Blue Monday nog maar net voorbij.

Je mag gerust een reactie geven op dit artikel.
Dat kan hieronder.
Leo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.